2017-10-11

Top5Wednesday – félelem a köbön


A Top5Szerdára Rétánál (Habár, a könyves kocsma) bukkantam rá. Ez egy hetente jelentkező rovat, amiben egy GoodReads-es csoportban megtalálható témákban fogok bemutatni könyveket. A csoportot meg is tudjátok nézni ITT, és ha kedvetek támad, akár csatlakozhattok is.

Október második heti témája azok a könyvek kapnak szerepet, amiken paráztam olvasás közben. Kicsit sok ilyen könyv jött össze, ezért csalnom kellett, vagyis hát, nézőpont kérdése, mert 5 olyan témát/műfajt mutatok be, amitől tuti, hogy a félelem át fog járni olvasás közben.
***
Disztópia
Vannak olyan disztópiák, amikbe annyira bele tudom magam élni, hogy rettegek attól, hogy valóra válik. Mert azért valljuk be, van egy-két ilyen mű. Számomra a következő könyvek ilyenek:

Margaret Atwood: A szolgálólány meséje: sokkolt! Bővebben: ITT.

Suzanne Collins: Az éhezők viadala: gondolom senkinek nem kell bemutatni, hiszen szinten mindenki ismeri, vagy a könyvet vagy a filmet. Nekem elég para, hogy a társadalmat ennyire szét lehet választani, és uralkodni rajta.

Thriller
Ez az a műfaj, ami nem a testi, hanem a szellemi kínzásra megy rá. Nálam ez mindig be szokott jönni, és ha egy ilyen könyvet olvasok, utána mindig egy kicsivel többször nézek a hátam mögé az utcán. Ezek a következő könyvek lennének:

B. A. Paris: Zárt ajtók mögött: félelmetes, hogy egy férfi mennyire sakkban tudja tartani a nőt, csak azért, hogy kiélje a perverzióját. Bővebben: ITT.

Dirk Kurbjuweit: Félelem: ez a könyv még mindig hatással van rám, pedig már nem most olvastam. A rossz szomszédi (v)iszony tipikus példája egy kis lelki terrorral. Bővebben: ITT.

Jeanne Ryan: Nerve – Idegpálya: Véleményem szerint itt nem is a karaktereken van a hangsúly, hanem a játékon. Ugyanis a MERSZ egy nagyon beteg játék! Olvasás közben folyamatosan azon kattogott az agyam, hogy nem is voltak nehezek a játékok és én is simán jelentkeztem volna Játékosnak. Aztán, ahogy haladunk előre a főnyereményig egyre morbidabbak lesznek a feladatotok, amiket valószínű nem vállaltam volna. Nem is hiszem, hogy tudtak volna olyan nyereményt ajánlani, amiért megtettem volna az utolsó feladatot. Aztán egyszer csak bevillant, hogy lehet mégis? Hisz bármit le lehet már nyomozni bárkitől és ez eléggé félelmetes! Bővebben: ITT.

Valós események
Igen, néha a valóság is elég hátborzongató tud lenni. Főleg akkor, mikor terrortámadás, háború és hasonló dolgok történnek állandó jelleggel. Több ilyen könyv is íródott, amiben a nyers valóság olvasható, én pedig, mint egy mazochista el is olvasom őket. Amik pedig a legnagyobb benyomást tették rám:

Antoine Leiris: Csak azért sem gyűlöllek titeket: csak ennyit mondanék róla elöljáróban: EZT MINDENKINEK OLVASNIA KELL! Hogy mik voltak olvasás után a fejemben? Arról ITT olvashattok.

John Boyne: A csíkos pizsamás fiú: igaz a film kicsit jobban tetszett, de a könyv sem volt olyan rossz. A holokauszt egyébként sem a legvidámabb dolog, ami történt az emberiség történelmében, úgyhogy számomra a témához kapcsolódó könyvek elég félelmetesek.

Zombik
Egy szó: FÉLELMETESEK! Nem tudom miért, zsigerből ezt az érzést váltják ki belőlem, mind a filmekben, mind a könyvekben. Ennek ellenére nézem és olvasom is őket, hátha egyszer képes leszek legyőzni a félelmem. Zombis könyvek, amiket olvastam és imádtam:

Darren Shan: Zom-B: Számomra teljesen undorító volt az egész könyv, a csöpögő vérrel és a gusztustalan zombikkal. Nem is tudok félelmetesebbet mondani ezektől.

Kemese Fanni: A napszemű Pippa Kenn: Pippa egy kemény badass csaj, aki képes túlélni a zombikat egyedül a vadonban. A zombiknak megvan a teljes háttere, hogy miért jöttek létre, amit eddig ritkán kaptam meg az ilyen könyvektől. Imádtam minden egyes mondatát és cselekményét a könyvnek és a világnak, amiben játszódik.

Egyéb/Horror
Vannak persze olyan könyvek is, amik csak úgy szimplán valamilyen úton módon a szorongást hozzák elő belőlem, és nem tartoznak a fentebb felsorolt kategóriákba. Ezek a könyvek a következőek:

Naomi Novik: Rengeteg: a Rengeteg egy nagyon gonosz dolog. Csak remélni tudom, hogy nem gondolja meg magát a Mátra és kezd el hasonló módon működni, mert akkor én szívrohamot kapok, még mielőtt bekebelezné a kis városom. Bővebben: ITT.

Jeanne DuPrau: Szikraváros: klausztrofóbiás vagyok és félek a sötétben. Ez a két legnagyobb félelmem nem visszaélni vele! ebben a könyvben pedig pont ez a két dolog ötvöződik. Egy barlang belsejében települt várost ismertem meg, ahol folyamatos sötétség van. Creepy!

Neal Shusterman: Unwind – Bontásra ítélve: Számomra ez egy nagyon beteg könyv, de a jó értelemben. Furcsa egy olyan társadalomban élni, ahol egy embert csak ihy szét lehet bontani, mért éppen problémás, vagy sok pénzbe kerül a „fenntartása”, vagy éppen a hit nevében.

Dohoczki Máté: Tiszta kézzel: egy tökéletes magyar horror, mert a hazaiak is tudnak alkotni a műfajban. A vége elég véresre sikerült egy kis mészárlással, de ez volt a kedvenc részem. Tudom, kicsit beteg vagyok, de hát na! Ez van, hiszen a horror erről szól: vérről, gyilkosságról és még több vérről. Bővebben: ITT.
***
Ők lettek volna a creepy könyveim, amik valamilyen nyomot hagytak bennem. Nektek vannak olyan könyveitek, amiktől beparáztatok?



A képek a moly.hu oldalról és a Pinterest táblámról származnak.


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése